Skip to main content

Milyen szempontból vizsgáljuk egyáltalán az Apple eszközök értékét? Kezdjük a gyártási, tervezési értékkel vagy a hozzáadott értékkel? Vegyük végig a piaci érték, a napi használati érték, a pénzügyi érték, az értékállóság, befektetési érték, a presztízs szempontjait? Külön az egyén és a vállalat számára jelentkező értékeket, vagy az IT értékeket, az ökológiai értéket? Mindre aligha tudnék egyetlen cikkben érdemileg hivatkozni. A teljesség igénye nélkül szemezgetnék néhányban.

Az Apple termékei kapcsán — jó vagy rossz irányból közelítve egyformán — megkülönböztetett hangsúllyal szokták felemlegetni a minőség árát. Van, aki pont ezt kifogásolja az eszközeikben, míg más pont ezzel érvel mellettük. Az ellentétek csillapításához az ilyenkor leggyakrabban előforduló néhány fogalmat szükséges tisztába tenni.

Az Apple-nek nincs “gagyi kategóriás” eszköze

A legfontosabb talán rögtön az elején azt megérteni, hogy az Apple-nek nincs gagyi kategóriás eszköze. Ez tudatos dolog a cég részéről. Az almás gyártó egyszerűen nem érdekelt az “olcsón-valami-vackot” vásárlói réteg megszólításában. Minden készülékmodell, amit forgalomba hoznak, magas szintű tervezés, csúcstechnológiás gyártás, szigorú tesztelés eredménye. A minőségi alapanyagok profi megmunkálása, szemnek tetsző megjelenése, ergonomikus formavilága, kényelmes súlya és mérete már eleve kívánatossá teszi a termékeiket, és ez még csak a csomagolás a belül rejlő piacvezető elektronikai megoldásaik és az az ahhoz fejlesztett szoftver körül.


Azért az Apple termékpalettáján is periodikusan megjelennek a népszerű termékek belépő szintű modelljei

Ez azonban nem azt jelenti, hogy a cég kizárólagosan a nagy pénzű vásárlókra utazik. Az előállítási költségek, és ezáltal a vételár csökkentése érdekében az Apple termékpalettáján is periodikusan megjelennek a népszerű termékek belépő szintű modelljei. Ezeknél egyrészt a rendkívül drága csúcstechnológiás legújabb belső helyett az ahhoz leginkább közelítő, de már korábbi, ennél fogva költségkímélőbb módon előállítható komponenseket alkalmaznak. Másrészt bizonyos összetevőket szándékosan kihagynak. Harmadrészt pedig a költséges alapanyagokat olcsóbb alternatívával váltják fel. Kifejezetten belépő szintű célzattal tervezték például az asztali számítógép családban a Mac Minit (ami több generációs fejlődése során mára önálló kategóriává vált, saját belépő szintű konfigurációval), ilyen volt a PowerPC processzoros gépek idején a laptop családban készült iBook (a borsosabb árú PowerBook párja), és ilyen az egyes iPhone generációk mellé kihozott SE változat is. De az ilyen módon lecsökkentett költséggel előállítható, belépő szintű modellek ugyanúgy minőségi alapanyagokból vannak. Például a drága fémeket vagy különleges üveget helyettesítő műanyagokból is lehet magas minőséget produkálni. És ezeket is gondos tervezés, professzionális gyártás, szigorú tesztelés előzi meg. Már önmagában ez az alaposság és színvonal megszab egy értékhatárt, ami alatt ez nem lenne megvalósítható.

Jellemzően alacsony a gyári hibás példányok száma

Az automatizált gyártósorok sokkal precízebbek az emberi kéz által végzett munkánál, de nem tökéletesek. Jelentősen kevesebbet ugyan, de a gépek is hibáznak. Van egy ésszerű határa annak, amekkora további költségnöveléssel a hibaszázalék tovább csökkenthető. Ez azt jelenti, hogy egy bizonyos számú selejt forgalomba kerülését el kell fogadni, gazdaságilag nem éri meg elkerülni. Ettől a jelenségtől az Apple folyamatai sem mentesek, tehát az ő termékeik között is előfordulnak gyári hibás készülékek, ezek száma azonban jellemzően alacsony.

Az Apple eszközök harmad- vagy negyedkézen is kiemelkedően jól tartják az értéküket

Na de akkor mi van annak a készülék modellnek a tömeges akkumulátor problémájával, amire a gyártó maga hirdetett garanciális csereprogramot? Vagy annak az antennájával, amiről a szaksajtó is azt zengte, hogy ha nem úgy fogom a készüléket, ahogy az Apple mérnökei elképzelték, akkor a saját kezem leárnyékolja? Valóban, ezek mind megtörtént esetek. Nekem pedig nem szándékom a valósnál feljebb magasztalni az Apple termékeit, és rájuk beszélni sem fogok senkit (erről lásd külön írásomat). Itt viszont érdemes például megnézni, hogy a használt eszközök piacán ugyanezek a termék modellek hogyan szerepeltek/szerepelnek. Tudni illik, ha ezek senkinek nem kellvén, kiugróan nagy számban, tartósan elértéktelenedve hemzsegnének, akkor lehetne szériahibás termékekről beszélni. Ám ez egyik Apple széria esetén sem fordult elő. Kiemelkedően jól tartják az értéküket, nemcsak második, de még akár harmadik vagy negyedik tulajdonoshoz kerülve is. Az előbb említett modellek pedig a gyakorlat igazolása szerint, akkucsere nélkül is jócskán tovább voltak üzemképesek, mint a legtöbb konkurens termék (többségüknél sosem használta ki a tulajdonos a meghirdetett cserelehetőséget), és mégsem volt annyira rossz az az antenna konfiguráció, ami a készülék használatát megakadályozta volna.


A valóban rossz dizájn az Apple-nél még a színfalak mögött elbukik

Az ilyen esetek azt jelzik, hogy tervezési baki bizony az Apple-nél is előfordul. Nem lehet minden újításuk nyerő. Azt tekintve azonban, hogy milyen tempóban és mennyi újítást tesznek az asztalunkra, illetve azt, hogy a piacra dobott megoldásaik milyen mértékben válnak be, szerintem nincs szégyenkezni valójuk, és még az érintett modelleket is hosszú éveken át jól tudta használni a tulajdonosuk. De gondoljunk csak bele, hogy mennyi valóban rossz dizájn bukhat el a színfalak mögött, hogy ami végül piacra kerül, az az általunk megismert színvonalat nyújtsa.

A minőségnek, a mögötte álló technológiai innovációnak, az Értéknek pedig ára van

Ennek a minőségnek, a mögötte álló technológiai innovációnak, a hozzá társított formatervezésnek, de még a készülék használatából szerzett érzésnek, sőt, a készülék birtoklásából az előbbiek okán kialakult presztízsnek is értéke van. Ennek az értéknek pedig ára van. Hogy ez az ár megéri-e, azt mindenkinek önmagának kell eldöntenie, ehhez egy kérdést azonban érdemes a vásárlás előtt magunknak megválaszolni: ha valóban túlárazott a termék, akkor hogy tudja a cég elérni például azt, hogy stabilan az egyetlen olyan márka legyen az okostelefonok között, amely világviszonylatban folyamatosan növeli az eladásai számát az elmúlt évek nehéz piaci viszonyai ellenére?

A kellő tanulság leszűrését az olvasóra bízom.

hu_HU